Alla inlägg den 15 september 2011

Av dream-of-libya - 15 september 2011 21:15


Hittade detta recept med influenser från Indien. Då tänkte jag att det skulle passa mina smaklökar bra, och receptet var enkelt att göra och resultatet blev jätte bra. Jag använde mig av högrev.


 

4-6 portioner:

800g grytbitar, av nöt el lamm

1 stor gul lök

3 vitlöksklyftor

2 tsk ingefära

3 msk matolja

1 tsk spiskummin

4 lagerblad

2 tsk chilipulver, tillsätt mer om mer styrka önskas

3 msk tomatpuré

1 grönsaksbuljongtärning

ca 1 liter vatten

1/2 tsk salt

2 tomater

100 g gröna bönor, frysta eller färska


Skala löken. Dela den på hälften och finhacka den ena delen medans den andra delen skivas. Skala och riv vitlöken på rivjärn.


Hetta upp oljan i en gryta. Häll i löken, vitlöken och köttet. Låt steka ett par minuter. Tillsätt därefter ingefära, chilipulver och spiskummin. Låt steka ytterligare några minuter.


Tillsätt tomatpuré och lagerblad. Låt steka en kort stund. Häll därefter på med vatten så det täcker köttet och lägg i grönsaksbuljongtärningen. Låt allt koka sakta under lock i 30 minúter.


Under tiden förbereds tomaterna som skärs i klyftor. Bönorna kan skäras i mindre bitar. Efter 30 minuter tillsätts tomater och bönor. Låt grytan koka ytterligare 15 minuter. Severa rykande varm med ris och kanske ett naanbröd?



Presentation


Välkommen till min blogg! Jag är en kvinna i mina bästa år, svensk muslim, som prov bor i Benghazi Libyen.
Alhamduillah!
Min lediga tid ängnar jag åt att söka kunskap om islam, umgås med vänner och familj, lagar mat, bakar och reser.

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8 9 10 11
12 13 14 15
16
17 18
19 20 21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2011 >>>

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Gästbok

RSS

Sök i bloggen

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards