Alla inlägg den 14 september 2011

Av dream-of-libya - 14 september 2011 22:00


  

Att baka muffins är hur enkelt som helst. Sedan kan man alltid toppa med något smarrigt. Grundreceptet på muffinssmeten har jag fått av min bästa vän och syster. Det går att hitta hennes smaksättning av muffinssmeten på www.jenasblogg.blogg.se


Grundreceptet till 12 lagom stora muffins:  

2 st ägg

2 dl socker

2 tsk bakpulver

1 tsk vaniljsocker

50g smält margarin

3 dl vetemjöl


Smaktillsättning:

rivet skal från 1/2 citron

saft från 1/2 citron


Glasyr:

200g färskost

1,5 dl flrsocker

2 msk pressad lime el citron


Garnering: 

12 st jordgubbar


Sätt ugnen på 175 grader. Smält margarinet och låt det svalna något.


Vispa ägg och socker vitt och poröst.


Blanda bakpulver, vaniljsocker, vetemjöl och skal från citronen i en bunke.


Vänd ner mjölblandningen i äggsmeten. Häll i smält margarin och citronsaft. Gör 12 lika stora muffinsar. Man kan använda formar, silikonformar eller muffinplåt. jag använde mig av en muffinsplåt som jag hade smörjt innan jag la ner smeten. Grädda i ca 15 min, tiden kan variera. Låt muffinsarna svalna.


Gör glasyren. Rör färskosten, florsocker och citron slätt. Tillsätt ev lite vatten.


Fördela glasyren jämnt på muffinsarna och garnera med en jordgubbe. Sedan är det bara att äta!!


   


    

Av dream-of-libya - 14 september 2011 20:41


I morse gick jag upp kl 05.30 Alhamdulle, det känndes bra att fortsätta dagen efter salat fajer. Vi tog en lång frukost tillsammans innan min man skulle iväg till skolan. Sedan tog jag tag i lite hushållssyslor. Bytte sofföverdrag på mina ektorpssoffor. Det var som ett tränningspass. Men alhamdulle, jag passade ut rätt fodrar till rätt kuddar, så jag behövde inte stå och ändra sedan!!! Det kan jag säga att det brukar hända. Nej, nu är soffan ren och vit igen. Att kunna byta sofföverdrag på soffan gör att det känns som man får en helt ny soffa, och det kan vara roligt med lite omväxling!! Efter detta blev jag jätte trött och gick och sov middag    Kl var runt 10. Sov bort två timmar, men alhamdulle sedan kände jag mig ganska pigg igen.


I går träffade jag min bästa kompis och vi tog en sväng till ett närbelägget köpcenter. Sedan åkte eller gick vi hem till henne och provade att baka woopis enligt Laila Lindholms recept. Kakorna var inte något speciellt. En form av snabblagade kakor som man la en fyllning mellan. De smakar helt ok, men jag tror inte att det är en av mina favorritkakor.  Däremot hade min vännina bakat macaroner som jag fick smaka. De var ljuvliga!! Måste prova att baka dem någon dag.


   

Woopisarna. De blev lite speciella och inte som man såg från receptet!!


Idag har jag och min bästa vän, samma som jag bakade med, tagit oss en prommenad.Vi har en liten runda som vi brukar gå. Den är lagom lång, men inshaallah när bebben kommer, blir det längre promenader och flera per dag..måste och vill gå ner det kilorna som jag lagt på mig under graviditeten. Tänkt på Gi dieten...men jag är så dålig att hålla mig till en sträng diet. Jag tror att det bästa är att jag äter frukost, lunch, middag och inte småäter massa söt!! Baka kan man ju ändå göra. Åt andra och det är alltid lite roligare.


Imorgon blir det besök hos barnmoskan på Mamma Mia. Jag valde privat och det blir en lite väg att åka. Men alhamdulle jag känner att det är värt det. Ok, de andra besökarna kollar lite extra på en, för att man har huvudbonad. Men bemötandet har varit bra från barnmoskorna och det är det viktigaste. För uttittad blir man vart man än går i detta land!! Jag brukar ta det med en råga salt, men gravid hormonerna spökar ibland, vilket påverkar mitt tålamod.


Ja tiden går fort, subhannallah, beräknad förlossning 18 september 2011. I morgon är det torsdag den 15 september. Alltså så är jag höggravid. Ibland glömmer jag bort det. Det beror nog på, alhamdulle, att jag haft en jätte bra graviditet. Jag har nästan mått bättre än innan...så snart inshaallah kommer den lilla komma till världen. Inshaallah någon av de närmaste dagarna.  

Presentation


Välkommen till min blogg! Jag är en kvinna i mina bästa år, svensk muslim, som prov bor i Benghazi Libyen.
Alhamduillah!
Min lediga tid ängnar jag åt att söka kunskap om islam, umgås med vänner och familj, lagar mat, bakar och reser.

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8 9 10 11
12 13 14 15
16
17 18
19 20 21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2011 >>>

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Gästbok

RSS

Sök i bloggen

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards