Alla inlägg den 4 september 2011

Av dream-of-libya - 4 september 2011 19:25

Jag prövade mig fram till denna soppa. Lyckligtvis så gick den hem!!!


     

till 4 personer behövs:


8 potatisar, skalade och tärnade

1 tomat, finhackad

2 dl torkade bönor, de som har kort koktid

1 gul lök, finhackad

3 vitlöksklyftor, rivna på rivgärn

olja att steka i

1 grönsaksbuljongtärning

2 tsk chilipulver

2 tsk paprikapulver

1 tsk koriander

2 tsk svartpeppar

salt

ca 7 dl vatten


Hetta upp oljan i en kastrull. Stek lök, vitlök och kryddorna en stund. Tillsätt potatis, tomat och bönor. Stek ytterligare en stund.


Häll på vatten och tillsätt buljongtärning. Låt koka ca 1 timme på medelstark platta. Tillsätt mer vatten om det kokat undan.


Smaka av med salt och ev mer kryddor. Severa med varmt bröd.   


Av dream-of-libya - 4 september 2011 19:11


Pajen blev väldigt bra. Dessvärre misslyckades jag lite med kolatäcket. Jag lät inte pajen vänta tillräckligt länge innan jag skar upp den....


 


6-8 bitar

Pajskal:

3 dl vetemjöl

125 g smör eller margarin

2 msk socker

2-3 msk kallt vatten

Fyllning: 

2 mogna bananer

1/2 dl socker

1 stort ägg

1 msk smält smör

2 msk filmjölk

1 dl vetemjöl

1/2 tsk bakpulver

Kola:

100g smör

1 dl farinsocker

2 msk sirap   


Arbeta samman mjöl, smör, socker och vatten till en deg på bakbord eller i matberedare.


Kavla ut den mellan plastfolie och lägg i en rund form med löstagbar kant, ca 24 cm i diameter. Ställ i frysen ca 15 min.


Mosa den ena bananen. Vispa socker och ägg pösigt. Tillsätt smör och filmjölk. Blanda mjöl och bakpulver och rör ner i smeten. Skiva den andra bananen i smeten och blanda i den mosade.


Häll i pajskalet. Grädda i 175 grader ca 35 min.


Häll smör, farinsocker och sirap i en kastrull och låt koka upp under omrörning.


Koka 3-4 min till det börjar tjockna.


Häll kolan försiktigt över pajen och låt den svalna.

Presentation


Välkommen till min blogg! Jag är en kvinna i mina bästa år, svensk muslim, som prov bor i Benghazi Libyen.
Alhamduillah!
Min lediga tid ängnar jag åt att söka kunskap om islam, umgås med vänner och familj, lagar mat, bakar och reser.

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8 9 10 11
12 13 14 15
16
17 18
19 20 21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2011 >>>

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Gästbok

RSS

Sök i bloggen

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards