Alla inlägg den 9 september 2011

Av dream-of-libya - 9 september 2011 20:00


I grundreceptet ska man använda lamm, jag använde mig av högrev och det gick lika bra. Man kan använda sig av fryst eller färsk spenat som blancheras innan det används i receptet. Jag själv använde mig av fryst som jag tinade.


 

4-6 portioner

800g nötkött, lamm el högrev

1 tsk mald ingefära

3 vitlöksklyftor, rivna

2 paket fryst hackad spenat, 250g

4 msk smör

1 tsk chilipulver

2 tsk garam masala

salt

vitpeppar

1 1/4 dl naturell yoghurt, använde turkisk

1/2 tsk muskot

1 grönsaksbuljongtärning

1/2 dl matlagningsgrädde


Skär köttet i 3 cm tärningar. Lägg i en bunke och blanda ner ingefära och vitlök. Låt stå ca 20 min.


Lägg köttet i en kastrull och tillsätt vatten så att köttet knappt är täckt. Låt sjuda ca 30 min.


Tina spenaten i en kastrull med vatten eller i mikrovågsugnen.


Låt köttet rinna av, men spara spadet. Fräs köttet i smör tills det är lätt brynt. Tillsätt kryddor och yoghurt. Låt det hela sjuda tills yoghurten kokat in och kastrullen är nästan torr, det tar ca 8 min.


Tillsätt spenat, muskot, grönsaksbuljong och ca 2 dl av det sparade köttspadet. Låt det hela sjuda sakta under lock ca 7-8 min. Rör ner grädde och låt allt bli genomvarmt.


Severa med ris och yoghurt.

Av dream-of-libya - 9 september 2011 19:16


Gjort rent till fiskarna: nej. Tar det efter magreb inshaallah...

Hållt på med recepten. Ja faktiskt, men finns ett hundratal kvar att gå igenom.

Korten däremot har jag inte gjort något åt.....

Maten blev lyckad!!! Läger upp receptet inshaallah. Smakar riktigt indiskt!!   

Av dream-of-libya - 9 september 2011 13:07


Idag skulle jag kunna göra jätte mycket, men känner för att bara slappa. Däremot har jag hittat ett recept som jag ska prova till middag idag. Det fann ja i min favoritkokbok med recept från Indien. En köttgryta med spenat...Spenat är ju nyttigt och järnrikt. Precis vad man behöver!! Då är maten fixad, svårt ibland att komma på vad man vill laga, fast jag har hundratals med recept som bara väntar på att provas....ja det blir väl nästa projekt idag...att hålla på med mina recept....och så göra rent till fiskarna.....dessa himla fiskar, inshaallah får vi dem sålda snart....och ta hand om en bunt kort...ja det är väl det man orkar med idag... 

Presentation


Välkommen till min blogg! Jag är en kvinna i mina bästa år, svensk muslim, som prov bor i Benghazi Libyen.
Alhamduillah!
Min lediga tid ängnar jag åt att söka kunskap om islam, umgås med vänner och familj, lagar mat, bakar och reser.

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8 9 10 11
12 13 14 15
16
17 18
19 20 21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2011 >>>

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Gästbok

RSS

Sök i bloggen

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards