Alla inlägg den 25 september 2011

Av dream-of-libya - 25 september 2011 20:00


Det känns som en lång väntan på att bebben ska komma. 7 dagar över tiden. Inte så mycket för en först födderska, vanligt att gå upp till 8 dagar. Ska jag vara ärlig, så är det tråkigt att vänta! Men alhamdulle jag får ha tålamod och försöka njuta innan det blir att byta blöjor och sova i intervaller. Däremot har jag haft jättesvårt att sova denna vecka. Toalettbesök på natten och obekvämt att ligga ner. Jag ska egentligen inte klaga, alhamdulle, jag har mått jättebra under min graviditet. Har inte kännt igen mig i någon av det som sägs, så alhamdulle för min underbara graviditet. Då får jag stå ut att vänta de sista dagarna. Förhoppningsvis kommer det igång naturligt. Det är det bästa för kroppen annars blir det igångsättning.....inshaallah kommer bebben innan torsdag..... 

Av dream-of-libya - 25 september 2011 19:43

 Solskensbullar är min mans favorit bullar. Vetebullar fyllda med vaniljkräm. Däremot brukar jag inte göra runda bollar som man gröper ut och fyller med vaniljkräm. Jag gör som vanliga kanelbullar men smetar på vaniljkrämen istället för kanel. Så här brukar de se ut:


  


Medans mina brukar se ut så här:

    


Blir ca 40 bullar:

125 g smör el margarin

5 dl mjölk

1 paket jäst, gärna för söta degar

1 dl socker

1/2 tsk salt

1 tsk kardemumma

vetemjöl

 

Fyllning:

smör el margarin

vaniljkräm, t. ex ekströms el gör egen


Pensling:

1 ägg  


Smält fettet. Häll på mjölken och värm till 37 grader.


Smula sönder jästen i en bunke. Häll på vätskan och lös upp jästen. Häll i socker, salt och kardemumma. Sedan arbetas vetemjöl in i degen. Runt 14 dl vetemjöl, men det viktigaste är att degen är lite kladdig för att få saftiga bullar. Låt jäsa 45 min.


Vispa till vaniljkrämen som det står på paketet eller gör egen!


Knåda degen och tillsätt mer mjöl om det behövs. Kavla ut till en rektangel. Smeta på smör på rektangeln och sedan vaniljkrämen. Rulla ihop som en rullstårta och skär upp i skivor. Lägg skivorna i pappersformar och ställ på plåt. Låt jäsa 30 min innan gräddning.


Sätt ugnen på 225 grader. Pensla bullarna med ett uppvispat ägg och grädda bullarna ca 8-10 min. Passa bullarna noga, det kan gå fort på slutet!



Presentation


Välkommen till min blogg! Jag är en kvinna i mina bästa år, svensk muslim, som prov bor i Benghazi Libyen.
Alhamduillah!
Min lediga tid ängnar jag åt att söka kunskap om islam, umgås med vänner och familj, lagar mat, bakar och reser.

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8 9 10 11
12 13 14 15
16
17 18
19 20 21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2011 >>>

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Gästbok

RSS

Sök i bloggen

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards