Alla inlägg den 21 september 2011

Av dream-of-libya - 21 september 2011 15:00


Jag provade att baka detta enkla recept på en limpa. Resultatet blev bra och snabbt gick det. Varför bakar man inte mer bröd hemma utan köper färdigt?


 

Färdigt resultat.


Till 1 limpa behövs:

2 små rödbetor (150g)

25g jäst

3 dl vatten

7 dl vetemjöl

1 dl grahamsmjöl

+ extra till formen

2 tsk salt

1 tsk brödkryddor

smör till formen


Skala och riv rödbetorna.


Rör ut jästen i kallt vatten. Tillsätt övriga ingredienser och arbeta degen med en slev ca 5 min.


Smörj och mjöla en avlång brödform ( ca 1 1/2 liter). Häll i degen och låt jäsa 1 1/2 timme under bakduk.


  


Sätt ugnen på 200 grader.


Sätt in brödet längst ner i ugnen och sänk till 175 grader. Grädda i ca 1 timme.


Låt svalna något och stjälp upp.


        


Av dream-of-libya - 21 september 2011 10:29


Igår följde jag med min bästa kompis till en stormarknad. Där handlade jag hem lite produkter, mest till kommande barn och lite mamma saker. Sedan hittade jag massor av gratis recept. Recepten måste jag inshaallah prova någon gång. Så istället för att baka blev det en mini utflykt! Det var jätte trevligt och skönt att komma iväg en stund.


Till kvällen kom 2 andra systrar hem till mig på kvällsfika. Det var mysigt och som vanligt hade vi massor att prata om...


Idag ska jag provbaka ett brödrecept som jag har hittat.För brukade jag baka matbröd men sedan har jag lagt av. Det är enkelt och går snabbt. Tror bara att jag har blivit lat. koka bönor ska jag också försöka hinna med. De klarar sig själv på spisen, men luktar inte så gott! Ja det är väl denna dag...inshaallah....

Presentation


Välkommen till min blogg! Jag är en kvinna i mina bästa år, svensk muslim, som prov bor i Benghazi Libyen.
Alhamduillah!
Min lediga tid ängnar jag åt att söka kunskap om islam, umgås med vänner och familj, lagar mat, bakar och reser.

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8 9 10 11
12 13 14 15
16
17 18
19 20 21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2011 >>>

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Gästbok

RSS

Sök i bloggen

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards