Direktlänk till inlägg 10 januari 2012

Trafiken i Benghazi är kaos

Av dream-of-libya - 10 januari 2012 20:46


Som jag skrivit tidigare, har trafiken ökat i Benghazi efter kriget. Folk från andra städer, som förstörts, har flyttat till Benghazi. Detta har medfört för många bilar på vägarna. Det är helt enkelt kaos. När vi var på vår åktur i kväll, hände en liten olycka. Ingen fara, men det är så trångt på gatorna att bilarna tränger sig fram. Ja de har helt enkelt för bråttom med tanke på antalet bilar. Vi skulle parkera bilen på dubaigatan, min man skulle köpa de där goda kebaben till mig, och då körde en bil på den som vi satt i. Alhamdulle allt gick bra med oss och bilen. Den äldre farbrorn som körde den andra bilen fortsatte bara att köra, som om inget hade hänt! Min man, med sitt temprament, blev rasande och tog upp jakten efter honom. Gubben hade stannat utanför en "fin skola" och min man gick ut och började diskutera med honom. jag satt i bilen och förstod ingenting. Jag vet min mans temperament och trodde att diskutionen skulle sluta i bråk. Alhamdulle att den inte gjorde det. Senare berättade min man vad han hade sakt. Han hade sagt att man inte respekterar någon genom att bara köra iväg och lossa om som inget hände. Gubben beklagade säg och sa att han kunde betala skadorna på bilen, om det hade blivit något. Det som min ville var att den äldre manen skulle höra hur det gick och be om ursäkt, bilen kunde han själv laga om den hade blivit trasig. Trafikregler finns inte och inga försäkringar som i Sverige. Det som händer, händer. Förhoppningsvis om denna man kör på någon annan i framtiden ( inshaallah inte) så vet han hur han ska bete sig. Så idag har min man lärt en äldre man hur man gör när man kör på någon! Alhamdulle allt gick bra, både med oss och bilen! 


Innan påkörningen, åkte vi till en mataffär som ligger i fina delen av stan (som östermalm i stockholm) och tittade och handlade lite. Jag fick tag i lite baksaker. Vi handlade lite mat. Tittade på priser på blöjor.....ett stort paket pamper med 60 blöjor kostar ungefär 175 kronor! Min mans systar använder någon inhemskt märke, vet inte vilket, och jag har kollat på dessa. De värkar vara lite som libero. Ja de har Libero här nere också, men kostar skjortan dem också....det paketet jag såg med inhemska blöjor i denna fina affär kostade 50 kronor, men vet inte om det är samma märke som min mans systrar använder.....Ingen panik med blöjor inshaallah räcker de blöjor vi hade med oss i två veckor till...sedan är det att inskaffa...Däremot var modersmjölk ersättningen lite billigare än i Sverige....runt 35 kr för en 400g burk...för det kommer nog inte räcka helt....så det finns saker här till barn, hittade även välling och gröt till barn.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av dream-of-libya - 18 januari 2012 16:13

Jag byter nu blogg till http://living-in-libya.blogspot.com/ följ gärna mig där! ...

Av dream-of-libya - 15 januari 2012 20:12

  Idag har jag hjälpt svärmor med matlagningen. Hon lagade pasta libyen style. Stark pasta med kyckling i röd sås gjord på vitlök, rödlök och färska tomater.  Mashaallah, det smakar ljuvligt! Efter matenlagningen, diskade jag och moppade golvet. Me...

Av dream-of-libya - 14 januari 2012 19:57

  Igår började jag känna mig lite ensam. En saknad att inte kunna kommunicera med de människor man träffar och har runt omkring en. Jag vill så gärna prata med min svärmor, svägorskor och min sons kusiner....men det kan jag inte...jag vet inte men ...

Av dream-of-libya - 13 januari 2012 17:17


  Idag tog jag och min man en sväng med hans bror bil. (våran har inte kommit ännu, inshaallah lastas den av imorgon. För den är i Libyen, men fraktades först till Misrata och senare vidare till Benghazi) Vi åkte runt Benghazi och tittade lite. Det...

Av dream-of-libya - 8 januari 2012 19:17

  Kriget i Libyen är slut. Livet här, går vidare. Barnen får snart inshaallah börja skolan igen. De har missat månader av sin skolgång. Kunskap som ska tas igen. Inshaallah kommer det gå bra för dessa generationer som har påverkats och de kan vara ...

Presentation


Välkommen till min blogg! Jag är en kvinna i mina bästa år, svensk muslim, som prov bor i Benghazi Libyen.
Alhamduillah!
Min lediga tid ängnar jag åt att söka kunskap om islam, umgås med vänner och familj, lagar mat, bakar och reser.

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3
4
5 6 7 8
9
10
11
12
13 14 15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2012
>>>

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Gästbok

RSS

Sök i bloggen

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards