Alla inlägg den 24 augusti 2011

Av dream-of-libya - 24 augusti 2011 23:06


Denna kaka går snabbt att göra och är en av mina favoriter. Orginalet ska man ha kakao i kakan, men jag valde bort det. En ljus sockerkaka med chokladglasyr, kan det bli bättre?


 

Det Behövs:

150g margarin el smör

2 ägg

3 dl socker

2 tsk vaniljsocker

4 1/2 dl vetemjöl

2 tsk bakpulver

1 1/2 dl mjölk


Glasyr:

75g smör el margarin

1-2 msk vatten

3 msk siktad kakao

2 tsk vaniljsocker

3 1/2 dl florsocker


Garnering:

kokosflingor


Sätt ugnen på 175 grader.


Smält matfettet och låt det svalna. Smörj och mjöla en liten långpanna, ca 30x24 cm.


Vispa ägg och socker pösigt. Tillsätt de torra ingredienserna omväxlande med mjölken och matfettet. Häll smeten i formen.


Grädda kakan i nedre delen av ugnen ca 15 min.


Låt kakan svalna. Smäl under tiden matfettet till glasyren. Tillsätt de övriga ingredienserna under omrörning.


Bred glasyren på kakan. Strö på rikligt med kokos. Skär kakan i fyrkantiga bitar.

Av dream-of-libya - 24 augusti 2011 00:30


Ja tiden bara flyter på. Idag är det den 24 augusti 2011. 23 dagar av ramadan har gått och fastan har alhamduillah gått bra! Men efter ramadan inshaalah måste jag försökan ändra dygnsrytm. Nu är jag vaken halva nätterna och sover fram till 13 på dagen. O andra sidan hinner jag ändå med det jag ska göra!!!


Frihetskämparna i Libyen går framåt. Inshaallah får det snart ett slut och Libyen få sin frihet. Det är många libyer som har fått ge sina liv för ett fritt Libyen, må allah acceptera dem, ameen.

Det jag läste senast från rapporteringen är att frihetskämparna har tagit sig in i Gaddafis högkvarter. Överjord har de sökt, men sökningen under jorden har inte börjat. Inshaallah hittar dem honom snart!



 

Idag har jag faktiskt inte gjort något alls. Skulle ha gjort rent till fiskarna, men inshaallah får jag göra det imorgon. O ingen matlagning eller bak blev det idag heller.  

Tidigare månad - Senare månad

Presentation


Välkommen till min blogg! Jag är en kvinna i mina bästa år, svensk muslim, som prov bor i Benghazi Libyen.
Alhamduillah!
Min lediga tid ängnar jag åt att söka kunskap om islam, umgås med vänner och familj, lagar mat, bakar och reser.

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11 12 13 14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29 30 31
<<<
Augusti 2011 >>>

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Gästbok

RSS

Sök i bloggen

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards