Alla inlägg den 15 oktober 2011

Av dream-of-libya - 15 oktober 2011 15:44


Idag tog jag mig en prommenad i det finna höstvädret med min son. Det är skönt att komma ut en gång per dag. Sedan så är det bra för mina extra kilon sedan graviditeten. Ja nu har man subhannallah varit mamma i 2 veckor. Tiden bara rinner iväg..och sakta med säkert börjar man bearbeta smärtan och mitt trauma kring förlossningen....kanske vågar man på det en gång till....för vad vore livet utan barn?


Idag orkade jag även slänga ihop en äppelkaka. Var så sugen på det med vaniljsås. Om en stund ska jag inshaallah avnjuta en bit av kakan!   

Av dream-of-libya - 15 oktober 2011 15:32


Detta recept är en av mina absoluta favoriter! Med undantag för marinering, tar receptet kort tid att göra. Desstå mer marinaden får stå med kycklingen, desstå hetare spett. Finessen är även att pensla på den marinad som inte fastnar på spetten innan man sätter in dem i ugnen. Prova dig fram med kryddningen. Jag har alltid mer av varje!


Det behövs till 4 personer:


400g kycklingfilé

Marinad:

2 pressade vitlöksklyftor

1 msk pressad citronsaft

2 tsk chilipulver

1 tsk spiskummin

1/2 tsk gurkmeja

1 tsk salt

1 msk olivolja

1 dl matlagningsyoghurt, el turkisk yoghurt

Gurkraita:

1/2 färsk gurka

1 lite rödlök

1- 1 1/2 dl matlagningsyoghurt el turkisk yoghurt

1/2 tsk salt

svartpeppar

färsk hackad koriander ( jag brukar inte ha det)


Skär köttet i tärningar.


Blanda till marinaden. Häll den över kycklingköttet och rör om. Låt stå i kylen i minst ett par timmar.


Trä upp köttbitarna på spett och lägg på plåt med bakplåtspapper. Pensla på den marinad som finns kvar i burken. Stek i 200 graders ugn ca 15 min.


Gör raitan. Tärna gurkan och finhacka löken. Häll över yoghurt och smaksätt med salt, peppar och koriander. Servera direkt eller låt stå dra någon timme i kylen för starkare smak.


Severa kycklingspetten med raita och ris kokt i vatten som fått färg av 1 tsk gurkmeja.




Presentation


Välkommen till min blogg! Jag är en kvinna i mina bästa år, svensk muslim, som prov bor i Benghazi Libyen.
Alhamduillah!
Min lediga tid ängnar jag åt att söka kunskap om islam, umgås med vänner och familj, lagar mat, bakar och reser.

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2011 >>>

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Gästbok

RSS

Sök i bloggen

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards