Alla inlägg under januari 2012

Av dream-of-libya - 5 januari 2012 21:19


Dagarna flyter på. Tanden är nu bort. Alhamdulle. Det är lite ömt bara, men inshaallah blir det bättre med tiden. Vad har man nu gjort de senaste dagarna? I tisdags  hjälpte jag svärmor med att göra börek. Det var mashaallah jätte goda! och ganska enkelt att göra. Men det tar tid. Hon gjorde degen själv och sedan fyllningen. Ibland kan det vara värt mödan att vänta och kämpa med matlagningen, om resultatet blir bra.


 


Det har bivit en vardaglig sak nu. Att jag hjälper till i köket med matlagningen. Här äter man en sen lunsch vid kl 2 eller 3 och sedan äter man kanske en smörgås till kvällen. Därmed blir det bara ett mål per dag man lagar och det kan vara skönt.  Idag lagade vi dolmar, fyllda paprikor och en ljus soppa med grönsaker och linser. Ja maten kan jag inte klaga på, svärmor är väldigt duktig i köket och min mans systrar också mashaallah. Jag försöker lära mig och inshaallah kan jag lägga upp några nya recept snart.


I går tog jag och min man en sväng runt i Benghazi. Min man visade lite av vart han har gått i skolan och hängt som ung. Vi stannade på parad gatan, där de populära affärerna finns, och min man köpte kycklingkebab från en gatu restaurang. Mashaallah den var riktig god och billigt var det. Ca 25 kronnor för 2 pepsi och 2 kycklingkebab. Mumsigt!


Av dream-of-libya - 3 januari 2012 21:27


Idag vaknade jag upp utan ont i tanden....men efter frukost kom den fruktansvärda smärtan tillbaka. Hoppades lite på att det hade blivit bättre så jag slapp gå till tandläkaren....Alhamdulle att det finns tandläkare här i Libyen. Det säger jag efteråt...innan eller när jag satt i tandläkare stolen önskade jag att det inte hade funnits några. Min man hade fått tipset att hans brors frus syster jobbar som tandläkare och att vi skulle besöka henne. Dessvärre var hon ledig och då fick min man boka tid hos någon annan tandläkare. Det var många idag som hade ont i tänderna, så jag fick en dropp in tid. Det skulle vara Sverige!  Drop in tid, skulle det vara, vi var berädda på att få vänta en, två, tre timmar. Men alhamdulle vi fick komma in på engång. Den första tandläkaren bedömde att hon inte vågade dra ut tanden....så jag fick gå till en annna tandläkare.....en manlig...dessvärre...De satt bedövningen....gjorde ont....vänta i tag....tandläkaren börjar dra i tanden....jag skricker och gråter...det gör så himla ont....får mer bedövning.....tänker på att tandvärken kommer gå över när tanden är ute och att jag kan inte ha ont något mera. Då går det men smärtan var inte rolig. Men alhamdulle nu är den ute....ska bara ta bort min tandsten och laga två hål, sedan ska jag inshaallah sköta mina tänder extra noga. För detta vil jag inte gå igenom igen. Men alhamdulle att man får bestämma själv vad man vill gör. Dessutom är priset rimligt. Mitt ingrep idag gick på 125 svenska kronor. Rensningen av karies, och det är tyvärr ganska mycket, kommer också gå på 125 kronor. Totalt för att laga mina tänder kommer gå på 500 kr istället för runt 6000 kr i Sverige. Alhamdulle.

Av dream-of-libya - 2 januari 2012 17:57


Idag har jag haft en fruktansvärd tandvärk. Så mesta delen av dagen har jag sovit bort, tråkigt nog. alhamdulle nu är det bättre. Ska till tandläkaren imorgon inshaallah....dra ut den onda tanden....som man inte får göra i Sverige, där måste man laga tanden och det kommer göra ondare än att dra ut den. Så alhamdulle imorgon dras tanden ut och inshaallah inget mer ont!


Igår tog vi en sväng med bilen på stan. Min man hade fått låna sin brors bil. Det blev en lite åktur här i Benghazi. Antalet bilar har ökat enormt efter kriget. Anledningen till ökningen är att människor från andra delar, som drabbats hårdare av kriget, kommit till Benghazi. Det har medfört enormt med bilar i stan och inga lägenheter att hyra. Min man hade hittat en lägenhet igår...men ligger en timme och 30 min körväg från hans mammas hus, så vi får vänta ett tag till....inshaallah kommer det upp något snart.....Ja vi gick ut och åt igår. Alhamdulle restaurangen som vi var på hade en separat familjedel och då blir man glad. Lite muslimsk ändå. Nackdelen var att de hade tv.en på med musik och kvinnor som sjunger utan hijab...maten var sådär...var något pizza aktigt..alhamdulle det gick i....


Nu ska jag vila lite...så tandvärken inte känns av....kanske

Av dream-of-libya - 1 januari 2012 10:26


Igår stannade vi bara hemma. Hemmas hos svärmor. Igår lagade jag lasagne åt dem. Det gick hem! Alhamdulle..... i går i Benghazi hade de demostration. Demostration om hur landet ska byggas upp igen. De vill att alla människor, oavsett rang eller familjeband, ska få vara med och bestämma. Dessutom ska de finnas människor från olika stammar i exempelvis polisyrket, militären och i det politiska systemet....Inshaallah kommer allt gå bra och må allah göra så att Libyen blir en muslimsk land med inga orättvisor. ameen.


Igår kom några män som varit med i kriget hem till Benghazi. Det firade de med att skjuta i luften med sina pistoler....ja det är lite sådant man hör här. Ibland hör man sjutningar....men det låter som det kommer en bit ifrån...men alhamdulle det är bra! Ännu är det inte riktigt säkert i landet och därmed stannar vi kvar i Benghazi, som är relativt säkert och människor har gått tillbaka till det vanliga. Inshaallah blir det snart säkert så vi kan ut och åka lite...jag skulle vilja se lite...men inshaallah kommer det.....


Idag ska jag inshaallah hjälpa svärmor med maten..... 

Tidigare månad - Senare månad

Presentation


Välkommen till min blogg! Jag är en kvinna i mina bästa år, svensk muslim, som prov bor i Benghazi Libyen.
Alhamduillah!
Min lediga tid ängnar jag åt att söka kunskap om islam, umgås med vänner och familj, lagar mat, bakar och reser.

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3
4
5 6 7 8
9
10
11
12
13 14 15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2012
>>>

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Gästbok

RSS

Sök i bloggen

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards