Alla inlägg den 6 januari 2012

Av dream-of-libya - 6 januari 2012 18:48


Idag är det fredag. En av min mans bröders fruar lagade maten idag. Så för mig blev det lite av en slappdag....som de flesta dagarna här..men alhamdulle det är helt okej. Vi bor i ett rum som är kanske 20 kvadratmeter. Det är lätt att städa och hålla rent. Inshaallah kommer vi bo här tills det lugnar ner sig på bostadsmarknaden och man kan hitta en lägenhet för en rimlig summa. Nu är priserna allt för dyrt med tanke på vad man får för pengarna. Det jag hoppas på är att det ska bli lungt och vi ska inshaallah få råd att renovera sommarhuset. Det är där vi har tänkt bo sedan...men som allt här i världen måste man kämpa lite och ha tålamod! Alhamdulle första steget är taget. Vi är i Libyen och nu får vi kämpa lite här. Det viktigaste är att vi är i ett muslimskt land och sedan hur vi bor och hur vi har det (rika eller fattiga) spelar ingen roll. Nu kan vi praktisera våra religion utan konstiga blickar från omgivningen, alhamdulle.   


Tillbaka till lunchen. Hon hade lagat potatis monbatana, pasta med lever, rusin, och mandel. Även så hade hon grillat kyckling. Mumsigt gott var det. Nä nu måste jag ta mig i kragen och börja laga lite mat också. Idag har jag faktiskt bakat en morotskaka åt den stora familjen här nere. Det var lite av en chansning eftersom jag glömde at ta med mig bakpulver, torr jäst och vaniljsocker från Sverige. Alhamdulle så gick det bra, bakade på inhemskt bakpulver och kakan växte fint...kakan gick hem även hos familjen. Då var det lyckat. Imorgon funderade jag på att prova att baka kanelbullar på deras inhemska jäst, påminner om torr jäst. Inshaallah går det bra.  


Vad mer har hänt? Gäster kommer och går. Min mans familj kommer och går. Ja det är sällan bara vi fyra här, ja, mamma, min man och min son. Konstigt nog tycker jag det är trevligt att ha många människor kring mig. Det är även skönt att jag kan smita undan när jag tycker det räcker. För de tycker synd om mig att jag inte kan arabiska. Inshaallah så kommer arabiska snart också. Har lagt till lite mer ord i mitt ordföråd och jag tycker att jag börjar förstå mer för varje dag. Det får ta sin tid...sedan är det bara 9 dagar sedan vi landade här i Benghazi.


 


Tydligen tycker de at det är kallt i Sverige eller att vi behöver täcken. Detta täcke fick min son av min mans moster och den blåa filten med katterna på fick min son av min mans faster. Chokladen är sådan där dyr lyxchoklad från England. Den burken går på runt 100 kronor. Chokladen är mashaallah jätte god...men lite mer än 100 kr vet jag inte om det är värt.....


 


      


Tidigare månad - Senare månad

Presentation


Välkommen till min blogg! Jag är en kvinna i mina bästa år, svensk muslim, som prov bor i Benghazi Libyen.
Alhamduillah!
Min lediga tid ängnar jag åt att söka kunskap om islam, umgås med vänner och familj, lagar mat, bakar och reser.

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3
4
5 6 7 8
9
10
11
12
13 14 15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2012
>>>

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Gästbok

RSS

Sök i bloggen

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards