Alla inlägg den 15 januari 2012

Av dream-of-libya - 15 januari 2012 20:12


Idag har jag hjälpt svärmor med matlagningen. Hon lagade pasta libyen style. Stark pasta med kyckling i röd sås gjord på vitlök, rödlök och färska tomater.  Mashaallah, det smakar ljuvligt! Efter matenlagningen, diskade jag och moppade golvet. Medans min sons tjej kusin Noah tog hand om lillen. Mashallah denna tjej är så duktig. Hon hjälper sin farmor med glädje. Hjälper henne med matlagningen, städningen och när gäster kommer hjälper hin till att servera. Mashaallah och hon är jätte söt. Synd bara att jag inte kan kommunicera med henne. När vi är i köket tillsammans lär hon ut orden på sakerna i köket. T ex lök, vitlök, frys  osv. Sedan repeterar vi varje dag. Så orden börjar fastna i huvudet.


Igår bakade jag bullar med Noah. Hon tycker om att baka och det är trevligt med sällskap. Dessutom kanske jag lär mig bättre  av någon som är yngre. De har tålamod. Det var lite svårt att baka med torrjästen som finns här i Libyen. Felet jag gjorde var att jag använde för liten mängd, vilket gjorde att degen inte växte jätte mycket. Sedan använde jag olja som fett i degen. Anledningen till det är att bakmargarin eller smör är dyrt. Okej vi med svenska löner harråd att köpa det. Men jag tänkte att jag måste lära mig att baka med olja eftersom vi vill stanna kvar här i Libyen. Resultatet av bullarna blev bra och det är väl det som ska räknas. Synd bara att jag råkade bränna bullarna i botten. Jag har inte riktigt lärt mig min svärmors ugn, inshaallah blir det bättre nästa gång.


 

Här har vi bullarna.


Idag provade jag på att baka cupcaks. Jag kunde inte öppna internet på eftermiddagen så jag fick höfta lite. Muffins har jag bakat många gånger i mitt liv, vilket hjälpte till när jag blandade till smeten. Jag kommer ihåg de mesta ingredienserna och mängderna. Jag böt ut smöret i smeten mot olja och det blev jätte bra. Smaksatte smeten med rivet citronskal och citron saft. Toppingen gjorde jag på Nutella och philadelphiaost. Brytningen blev mashaallah jätte bra. Muffinsarna gick hem hos den stora familjen.


 

Cupcaks a la Libye style


 


Tidigare månad - Senare månad

Presentation


Välkommen till min blogg! Jag är en kvinna i mina bästa år, svensk muslim, som prov bor i Benghazi Libyen.
Alhamduillah!
Min lediga tid ängnar jag åt att söka kunskap om islam, umgås med vänner och familj, lagar mat, bakar och reser.

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3
4
5 6 7 8
9
10
11
12
13 14 15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2012
>>>

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Gästbok

RSS

Sök i bloggen

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards