Alla inlägg den 16 november 2011

Av dream-of-libya - 16 november 2011 18:26


Smulpaj är en favorit som går fort att göra. Det är både gott att göra den med äpple, blåbär, hallon som rabarber. Jag brukar baka smulpaj när jag har oanmälda gäster på väg eller rest frukt hemma som måste ätas upp. Den här gången gjorde jag den med äpple och kanel.


 


till en pajform behövs:


100g margarin eller smör

2 dl vetemjöl

1 dl havregryn

1 tsk socker 

3 äpplen, skalas och skivas tunt

2 tsk kanel

1 tsk socker


Ugn: 175 garder


Blanda ihop margarin, vetemjöl, havregryn och socker. Är det svårt att få ihop degen tillsätt 1 tsk vatten.


Skala och skiva äpplena i klyftor och lägg i en smörjd form. Strö över kanel och socker och sedan strös smuldegen över. Grädda pajen i ca 15-30 min, tills äpplena känns mjuka. Bjud vaniljsås eller vaniljglass till.


Av dream-of-libya - 16 november 2011 18:11


Idag är visumet till Libyen fixat. Ja det börjar närma sig. Inshaallah åker vi till Libyen den 27 december och inshaallah går det bra med allt. Därmed kommer vi att stanna kvar....Livet i Libyen kommer inte vara det samma som här i Sverige. Det är jag införståd med, men det kommer vara mycket lättare för min man (eftersom det är hans land) att få ett arbete. Dessutom att utöva vår religion. Inshaallah kommer allt bli bra. Jag trivs utomlands och har lätt att anpassa mig till nya saker. Därmed ser jag inga svårigheter i flytten. Däremot är det jobbigt att lämna vänner här i Sverige. Vännerna i mitt liv har så stor betydelse (jag älskar dem alla). Träffar dem nästan varje dag och gör man inte det så saknar man dem. Ja, det kommer bli svårt. Det man vet är att de också snart inshaallah ska göra hijera. Förhoppningsvis kommer de också till Libyen.....  


Nu kanske det är dags att jag börjar ta tag i de saker som jag inte gjort ännu. Tråkiga saker, som att gå igenom kläderna i garderoben, skriva listor på saker som ska göras och saker som ska handlas. Ja det är nog dags för det...för inshaallah om lite mer än en månad bär det av!

Presentation


Välkommen till min blogg! Jag är en kvinna i mina bästa år, svensk muslim, som prov bor i Benghazi Libyen.
Alhamduillah!
Min lediga tid ängnar jag åt att söka kunskap om islam, umgås med vänner och familj, lagar mat, bakar och reser.

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2011 >>>

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Gästbok

RSS

Sök i bloggen

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards